Over het boeien en binden van je mensen
De toenemende vergrijzing van de beroepsbevolking lijdt tot schaarste op de arbeidsmarkt. In bijna alle sectoren piept en kraakt het. Voor werkgevers is het in toenemende mate lastig om vacatures te vervullen maar ook om de mensen aan boord te houden. In deze krappe arbeidsmarkt zien we dat de mobiliteit van medewerkers enorm is toegenomen. Er liggen tenslotte veel kansen op de arbeidsmarkt voor degene die een overstap overwegen. Daarom is het nu belangrijk dan ooit om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor vaste én nieuwe medewerkers. Hoe kunnen organisaties op een goede manier medewerkers aan zich binden en boeien?
Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat iedere medewerker eigen voorkeuren en wensen heeft. Zo heeft de één behoefte aan uitdagingen, de ander wil zich verder ontwikkelen waarbij weer een ander juist baat heeft bij stabiliteit of juist meer invloed. Bij het binden van talent is het essentieel om rekening te houden met de wijze waarop medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf. Het Model of Organizational Commitment van Meyer en Allen (Meyer and Allen, 1997) geeft hier een inkijkje in: