Innovatie: 4 nieuwe invalshoeken

Innovatie

Over doorontwikkelen op wat al werkt

Je bent directeur bij een groot kennisbedrijf en bent in de gelukkige positie dat je veel hoog gekwalificeerde collega’s in dienst hebt. Jullie R&D afdeling werkt op volle toeren en de ene na de ander innovatie voor de klanten worden opgeleverd. Het zijn vaak oplossingen waar de klanten specifiek om gevraagd (verbeteringen, updates) hebben.

Niet alle innovatie is gewenst

Maar in toenemende mate zijn vaak ook extra features ontwikkeld of oplossingen waar de klanten (nog niet) om gevraagd hebben. Het lijkt er wel op dat de focus te veel ligt op het steeds iets nieuws te verzinnen in plaats van het doorontwikkelen van wat we al hebben en goed is.

De sales en marketingafdeling is er maar druk mee om deze stroom van producten bij de klant onder de aandacht te brengen. Je krijgt steeds meer signalen van klanten dat ze willen consolideren en de ongevraagde diensten minder afnemen. Daarnaast komen er klachten binnen dat de doorlooptijd van de verbeteringen en updates oplopen.

Wist je dat innovatie

  • Niet persé disruptief en marktveranderend hoeft te zijn. Het zit ‘m ook in het realiseren van kleine verbeteringen. Deze vernieuwingen zijn misschien niet erg ingrijpend zijn, maar zorgen wel voor de gewenste verandering.
  • Niet persé gebaseerd hoeft te zijn op een heel nieuw idee. Innovatie ontstaat zelden uit een heel nieuw idee. Vaak is het een oud idee in een nieuw jasje of een mix van bestaande ideeën.
  •  Niet altijd creatief hoeft te te zijn. Een creatief idee is geen innovatie zolang het niet gerealiseerd is. Pas wanneer het geconverteerd wordt in een daadwerkelijke vernieuwing of verbetering, spreken we van een innovatie.
  • En wist je dat iedereen kan innoveren?  In de kern gaat innoveren om het loslaten van vaste denkpatronen en het leggen van nieuwe verbindingen. En dat kan iedereen en iedere organisatie.

Innovaties kan je sturen

Zet de kennis, ervaring en creativiteit van medewerkers gestuurd in om tot goede ideeën, en innovatie te komen die concreet bijdragen aan de behoefte van de klant en het succes van de organisatie. Nodig je mensen uit om mee te denken over een concrete en afgekaderde vraag.

Jouw uitdaging

Heb je een uitdaging op het gebied van innovaties of ben je van plan binnenkort een belangrijke wijziging door te voeren? Wat kan je dan van ons verwachten:

  • Wij nemen contact met je op en kijken samen wat BrainstormXL voor je kan betekenen;
  • Wij sturen je een Whitepaper op over de kracht van het betrekken van medewerkers bij veranderingen;
  • Je kunt ook contact met ons opnemen serviceteam: 030-6062711 of gebruik dit formulier;
  • Lees casussen van bedrijven die je al zijn voorgegaan.

Betrekken van medewerkers bij innovaties, wij lossen deze samen met je op!


Laat je informeren

Je bent geïnspireerd, maar heb je nog geen goed beeld van wat een serious event is en wat het voor jouw organisatie kan bijdragen?
Bel even of stuur even een berichtje.